zamknięcie działalności

Jednoosobowa działalność gospodarcza – kwestie formalne związane z zawieszeniem i likwidacją

Czasami kiepska sytuacja finansowa zmusza nas do podjęcia kroków zmierzających do zamknięcia naszej działalności. Czy warto jednak od razu decydować się na likwidację firmy, czy też lepiej na jakiś czas zawiesić działalność gospodarczą? Możemy przecież liczyć na poprawę koniunktury na rynku lub uzyskanie dodatkowej gotówki. Pytanie to jest zasadne szczególnie w przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej.

Jak zawiesić działalność? Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca, który nie zatrudnia u siebie pracowników ma prawo zawiesić swoją działalność bez żadnego uzasadnienia. Formalności są ograniczone do niezbędnego minimum. Co prawda musimy zgłosić to do CEDIG-u, jednak nie musimy uzyskiwać zgody żadnego organu państwowego. Przy czym wniosek można wypełnić i przesłać droga internetową. Warto pamiętać, że w przypadku spółek cywilnych taki wniosek muszą złożyć wszyscy wspólnicy.  Zawieszenie działalności firmy może trwać od 30 dni do 24 miesięcy i rozpoczyna się od dnia złożenia wniosku (lub innej daty ustalonej przez przedsiębiorcę).

Zamknięcie działalności gospodarczej rozpoczyna się, podobnie jak zawieszenie, od złożenia odpowiedniego wniosku do CEDIG-u. Złożenie tego formularza jest równoznaczne z powiadomieniem urzędu skarbowego i jest  wykorzystywany przy skreślaniu naszej firmy z rejestru REGON. Warto pamiętać o tym, iż obecność urzędnika skarbowego jest wymagana przy zamknięciu naszej kasy fiskalnej. Drugi wniosek musimy złożyć do ZUS-u, który dokona naszego wyrejestrowania.

Osobnego omówienia wymaga kwestia rozliczenia VAT-u. Pod koniec działania firmy musimy wykonać tzw. spisu z natury, który obejmuje cały majątek przedsiębiorstwa. W naszej ostatniej deklaracji VAT musimy uwzględnić podatek naliczony w wyniku remanentu. Jeżeli nie byliśmy płatnikiem VAT,obowiązek ten nas nie dotyczy.

Zamknięcie podatkowej księgi przychodów i rozchodów wymaga sporządzenia spisu z natury (podobnie jak w przypadku VAT-u) i odprowadzenia odpowiedniego podatku.

Na koniec warto wspomnieć o tym, że dokumentacja przedsiębiorstwa powinna być przechowywana jeszcze przynajmniej przez 5 lat, po jego likwidacji. Przy czym niektóre z nich (w zależności od rodzaju) muszą być przechowywane nawet przez 50 lat.

Jak widzimy likwidacja firmy (w przeciwieństwie do zawieszenia działalności), jest dosyć złożonym procesem. Ważne jest przede wszystkim to, abyśmy zadbali o prawidłowe wypełnienie wniosków i spełnienie wszelkich wymogów formalnych.

———–
Zdjęcie: pixabay.com/geralt
CC-License: CC0


Was This Post Helpful:

0 votes, 0 avg. rating

Podziel się:

Redakcja

Dodaj komentarz

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij